کد مطلب: 116213 تعداد بازدید: ۹۱

نشست علمی-پژوهشی

"تاثیر شبکه های اجتماعی بر تربیت دختران نوجوان"

شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۶:۲۹

به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه خواهران هاجر شهرستان خمین، کانون پژوهشی روشنای علم روز چهارشنبه 24 آذر ماه 1400نشست علمی با عنوان "تاثیر شبکه های اجتماعی بر تربیت دختران نوجوان"برگزار کرد. این نشست با حضور استاد پژوهشگر خانم دکتر نرگس رشیدی راوندی دارای تحصیلات سطح4 در رشته فقه خانواده و سطح3 مطالعات زنان، در ایام هفته پژوهش برگزار شد. این استاد حوزه دوره ی نوجوانی را دوران برزخ و سر در گمی دانست چراکه بین دوره کودکی و جوانی است و نوجوان نه پذیرش نصیحت و نه فرمانبری دوره کودکی را دارد و نه استقلال فکری و ثبات رای جوان را. از ویژگی‌های این دوره: تضاد با والد، حس زیبایی شناختی، حس خودکم بینی، حس غرور را می توان برشمرد. 
در ادامه ی این گزارش برشی کوتاه از مباحث مطرح شده توسط خانم دکتر رشیدی راوندی در این نشست علمی ارائه می گردد:  
در این نشست می خواهیم ویژگی های دوره نوجوانی را با حضور دختران نوجوان در شبکه‌های اجتماعی تطبیق دهیم و بررسی کنیم که وقتی دختر نوجوان با این ویژگی ها در فضای مجازی قرار گرفت این شبکه های اجتماعی چه تأثیری بر نوجوانان و افرادی که در حال بلوغند می گذارد. به این نسل، نسل Z می گویند و 75 درصد دختران نوجوان ما در شبکه های اجتماعی حساب کاربری دارند. با آموزش آنلاین خواه ناخواه نوجوان ما در شبکه های اجتماعی حضور دارد. شبکه های اجتماعی با کاربردهای مفید زیاد و با این اهمیت، خطراتی نیز می تواند داشته باشد. یک مورد  خطر زورگیری اینترنتی است؛ گاه اجباری گاه اختیاری؛ گاه در قبال پرداخت پول است گاه درقبال رابطه جنسی یا تهدیدبه بر باد دادن آبروی کاربران در این فضا است. 
برخی زورگیری ها غیر مستقیم است یعنی اوباش گری که موجب ایجاد نفرت، نژاد پرستی و ایجاد انحراف در مخاطب می گردد. 
در این مورد چون معمولا در قالب نصیحت خیرخواهانه با دختر نوجوان صحبت می شود خیلی مایل به همراهی نیست. سعی کنید با او همراه باشید و کمکش کنید در انتخاب دوست خوب. حواسمان به او باشد اگر آشفته است و پیام می دهد یا گوشی را پرت می کند و عصبانی است. با برقراری رابطه دوستانه علت ناراحتی و عصبانیت او را بپرسیم. زورگیری های اینترنتی روی روحیه نوجوان ما اثر سوء می گذارد.
معضل دیگر افسردگی فیس بوکی است که علتش مقایسه کردن است. هم مقایسه رو به پایین را داریم و هم مقایسه رو به بالا با افراد به نظر برتر از خودمان.
حسن زیبایی شناختی دختران نوجوان سبب می شود همسان سازی کند خود و فعالیت های خود را با این چهره های معروف در شبکه‌های اجتماعی.
دختر ما باید بداند آنچه در این فضا هست تبلیغات است و کاری که زورگیر یا روسپی در این فضا انجام می دهد شغل اوست و به تناسب آن شغل نیازش را رفع می کند و هزینه زیادی هم می کند برای کسب درآمد بیشتر. ولی دختر محصل و دانش آموز ما چه نیاز است تناسب اندامی شبیه فلان بازیگر داشته باشد؟!
نقش پدر در این زمینه آن است که پدر حس زیبایی شناسی دختر را ارضا کند. نگاه به پدر نباید صرفا نان آوری باشد. نقش پدر بسیار مهم است در جلوگیری از افسردگی فیس بوکی که باید به او آگاهی بدهد تا دخترش خود را با هنرپیشه و مجری مقایسه نکند و ارزش خود را بداند و درک صحیحی از خودبودگی اش داشته باشد. 
باید توجه داشت که ترشحات هورمونی سبب به هم ریختگی روح و روان دختر نوجوان می‌شود و در فضای مجازی هم شب تا صبح بیدار است و افسردگی فیس بوکی در این بی خوابی ها بیشتر می شود و برخی از این دختران پرخاش گر و برخی دوقطبی هستند. 
طبق تحقیقات در اسکاتلند دختران دانش آموز زیادی شب تا صبح بیدارند و صبح تا ظهر خوابند و رفتار پرخاشگرانه دارند. 
گفته شد از جمله تاثیرات منفی شبکه های اجتماعی زورگیری های اینترنتی که سبب ترس و اضطراب نوجوان می شود.
آسیب جدی دیگر تشدید بحران هویت در نوجوان است. دختر نوجوان در این سنین به طور طبیعی دچار بی انگیزگی و سردرگمی می شود. دوره نوجوانی دوره بحران هویت است. هویت یعنی تمایز یعنی درک اینکه چه کسی هستند و چه چیزهایی برایشان مهم است. هویت انواعی دارد: هویت شخصی، هویت اجتماعی (ملی و مذهبی). اگر این هویت درست شکل نگیرد و فرد از عناصر آگاهی ساز خود اطلاع نداشته باشد؛ فردا دچار بحران می شود. چرا دختر به دنیا آمدم؟ چرا ما را استادیوم راه نمی دهند؟ چرا ارث مرد دو برابر زن است؟ چرا در کوچه اجازه دوچرخه یا موتور سواری ندارم؟ این سوالات نشان می دهد که هویت دختر نوجوان ما در حال شکل‌گیری است. فیلم هایی می بیند که زن در خانه کار نمی کند یا دختران دوچرخ سواری می کنند یا مطالبی می خواند که در فضای مجازی می گوید اسلام زن ستیز است چون دیه زن نصف مرد است!! وقتی دختر با این اطلاعات غلط در فضای مجازی مواجه می شود دچار بحران هویت و سردرگمی می شود، دائما در رنج و عذاب است. به پسرها می گوید خوش به حالت که دوچرخه سواری می کنید! این چالش هایی است که در شبکه های اجتماعی طرح می شود. اطلاعات ناقص و غلطی که از این طریق در اختیار دختر قرار می یگرد بحران ساز است و نوجوان احساس پوچی می کند و دست به خودکشی می زند. به راحتی مادر می تواند شرایط را کنترل کند. 
آیا الان هم نمی توان به بچه ها گفت در فضای مجازی نرو؟ خیر. راهکار چیست؟ نوجوان ما راه راست را هم قبول نمی کند. نوجوان اهل آزمایش و بررسی است. باید راه ثواب و ناصواب هر دو را آشنا شود و هر دو را به کمک مادر تجسم کند و سپس در مسیر حق قرار گیرد و در این راه مادر پشتیبانش باشد. 
رمز گذاشتن روی سامانه ها و برنامه ها ، محدود کردن دسترسی ها دیگر نمی تواند راه چاره ی مناسبی باشد. 
گاه مادر روش راهنمایی کردن را فرا نگرفته است. در این موراد مشاور می تواند کمک کننده کند. مشاوره های مذهبی خوبی در شهرها و حوزه های علمیه داریم. 
در این دو سال شیوع کرونا دختر نوجوان ناخواسته و به صورت الزامی و اجباری در این فضای مجازی قرار گرفته است، اگر لازم است برای کمک به فرزندان در این فضا و مشاوره هزینه مالی هم بپردازیم. 
خانم دکتر رشیدی در جمع بندی پایانی نشست تاکید کرد: باید این آسیب ها را بشناسیم و تاثیرش را بر دختر نوجوان بدانیم: تشدید بحران هویت، افسردگی های فیس بوکی، مقایسه هایی که این افسردگی را تشدید می کند و اوباش گری های اینترنتی مشکلاتی هستند که مادر به عنوان والد همجنس باید در این باره به دخترش آگاهی دهد و در صورت گرفتار آمدن در بحران به او کمک کند.