کد مطلب: 116552
تعداد بازدید: ۹۵
کارگاه مهارت پژوهشی
راهکارهایی برای پژوهش کاربردی و اثربخش
سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۴۴:۵۵
به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه هاجر شهرستان خمین، کانون پژوهشی روشنای علم دوشنبه 1400/09/29 کارگاه مهارت پژوهشی با عنوان "راهکارهایی برای پژوهش کاربردی و اثربخش" با حضور استاد برتر پژوهشی حوزه علمیه خواهران سرکار خانم دکتر نرگس رشیدی راوندی دانش آموخته سطح3 مطالعات زنان و سطح 4 فقه خانواده در تالار پژوهشی سامانه مدرس برگزار کرد. استاد رشیدی تجربه ی زیستهی پژوهشی خود را در بیان راهکارها با طلاب حاضر به اشتراک گذاشته و به سوالات مطرح شده از سوی معاون پژوهش این مدرسه علمیه سرکار خانم زهرا سلیمانی پاسخ داد.
وی در ابتدا ضمن معرفی سوابق علمی پژوهشی خود گفت: بنده همزمان با تحصیل در حوزه، امر تدریس وپژوهش را هم دنبال كردم. حدود 10 سال هست كه در گرايش هاي فقه واصول و مباحث مربوط به خانواده وزنان تدريس دارم و به اقتضاي گرايش هاي تحصيلي سطح 3 و 4،کتابهايي با عناوين نقش مادر در تربيت جنسي فرزند، صحت سنجي سندي ودلالي روايات تفسيري اماميه در قصه ي حضرت شعيب در قرآن وقاعده حفظ نظام و حرمت اخلال به ان در فقه امامیه را نوشتم.
همچنین مقاله علمی پژوهشی اینجانب با عنوان(تحلیل ازدواج سفید با چشم انداز حقوق کیفری) درفصلنامه جامعه شناسی سیاسی مجوز چاپ گرفته است.
استاد رشیدی درباره نقش تحصیلات عالی را در ارتقاء سطح پژوهشی طلاب اظهار داشت: پژوهش در همه سطوح امکان تحقق دارد و اختصاص به سطح تحصیلاتی خاصی نداردو اساسا اختصاص پژوهش به سطح تحصیلی خاص، باعث محدود کردن امر پژوهش است. پژوهش در همه سطوح تحصیلی از ابتدایی گرفته تا دانشگاه و سطوح مختلف حوزوی باید مورد تاکید و ترغیب قرار گیرد.
اما از ان جا که تحصیلات عالی غالبا با ارتقا سطح علمی و افزایش افق ذهنی پژوهشگر همراه است، در ارتقا سطح پژوهش و اتقان تحلیل ها بسیار تاثیرگذار است.
سپس این استاد برتر پژوهشی به بیان پنج راهکار در جهت کاربردی و علمی تر شده پژوهشهای طلاب و بهبود سطح اثربخشی و اثرگستری این پژوهشها به شرح ذیل پرداخت:
1- در انتخاب موضوع دقت لازم را داشته باشد وممكن است انسان ماه ها دنبال انتخاب يك موضوع مناسب باشد و اين نه تنها بد نيست بلكه يك امر عادي و پسنديده اي است.
2- طلاب از نظر ظاهري مقالاتشان را مطابق با آيين نامه ها تنظيم كنند.(ظاهر مقاله برای ارزیاب خیلی موثر است) ظاهر را مطابق با آیین نامه مجله و یا نشریه ای که می خاهیم بفرستیم باید تنظیم کنیم ( در پاورقی ها، نوع قلم و.....)
3- جهت آسان تر شدن دسترسي ها بايد با نرم افزار ها آشنايي كامل داشته باشد. اين آشنايي ها سبب مي شود هم كار پژوهش آسان شود وهم در رفرنس دهي وصحت ارجاعات كمك مي كند.از جمله نرم افزارهاي نور هست مثل جامع الاحاديث، جامع التفاسير، جامع فقه اهل بيت ع و جامع اصول و همچنين نرم افزار سميم نور كه هم پوشاني مقالات طلاب كمك ميكند تا كار تكراري نداشته باشيم و مقالات ما را مشابه يابي مي كند.
4- آشنايي كامل با مهارت هاي عملي ودانش افزايي در امر پژوهش مثل چگونگي پاراگراف نويسي، بزرگواران پاراگراف نويسي در زيبا تر شدن نوشته ما موثر است و همچنين توجه به نكات نگارشي ويرايشي و نوشتن مقدمه خوب و... .( ارتباط بین مطالب، تحلیل های خوب ونتیجه گیری هایی که از مطلبمان می کنیم) سعی نکنید که تحقیقتان تمام بشه راحت شوید وقتی فکر کردید مقاله و پژوهشتان تمام شد چندین مرتبه با فاصله های یک هفته یا چند روزی یک مرتبه بخوانید چون ما در هنگام مقاله نوشتن آنقدر درگیر مقاله ام وفکر و ذکرمان مقاله است که اشکالات خود را نمی بینیم. چندروز مقاله و کنار بگذارید و اجازه دهید ذهنتان از مطالب پاک شود و بعد از چند روز مجدد آن را بخوانید، می بینید که چه اشتباهات فاحشی در مقاله تان بوده است. یا اینکه از دوست خود بخواهید مقاله تان را بخواند و اشکالات شما را یادداشت کند. هیچ وقت بدون مطالعه مجدد مقاله را برای ارزیابی تحویل ندهید. درست است که اشکالات را می گیرند و جهت اصلاح حضورتان می فرستند اما مقاله ای که چندین مرتبه جهت صلاح برگشت داده شده وجه ی خوبی نزد ارزیاب نخواهد داشت.
5- یکی دیگر از راههای اثرگستری و مفید بودن پژوهش های طلاب حمايت هاي حوزه هاي علميه در زمينه هاي مالي و چاپ كتب ومقالات علمي. کمک های مراکز علمی ومعرفی مجلات، قرار داد بستن با موسسات مختلف سبب می شود طلاب تشویق شوند تا مقالاتی متناسب با آن موسسه بنویسند تا در مجله آنها چاپ شود. مثلا پژوهشکده زن وخانواده، یا موسسه امام خمینی ره در مورد مباحث تربیتی وخانوادگی مقالات را مورد پذیرش قرار می دهند اما پذیرش مقاله سخت است وگاهی اوقات موسسه هزینه ای را برای بررسی مقاله از فرد می گیرد تا مقاله را ارزیابی کند اما اگر حوزه های علمیه موسسات را شناسایی وبا انها صحبت کنندتا هزینه ای نگرید والبته این مهم میسر نمی شود مگر اینکه معاون پژوهش در مورد مقاله شما وتلاش شما اطمینان لازم را داشته باشد و حتی حوزه می تواند هزینه پذیرش را بپردازد.
معاونت_پژوهش
مدرسه_علمیه_هاجر_خمین